Castelló va recordar ahir amb un acte institucional a la Plaça Major el Dia Internacional de l’Eliminació de la Violència de Gènere contra les Dones.

La commemoració ha volgut remarcar l’ona expansiva de la violència de gènere.  Com explica la periodista Lidón Barberá, “quan parlem de la violència de gènere, no parlem només de la violència que pateix una dona en concret.  No és només ella qui rep els cops, les punyalades, els insults o el menyspreu.  Cada fill i cada filla, cada pare o cada mare, cada germà o germana preocupada, cada amic o amiga confident que seca les llàgrimes, tots reben els efectes devastadors de la violència de gènere”.

Aquests efectes, “en el millor dels casos, només suposaran un patiment, però que per a la majoria esdevindran cicatrius que seguiran en la seua pell i en els seus cors mentre visquen.  L’ona expansiva de la violència de gènere pot arribar-nos a totes les persones.  Parar-la, per tant, és cosa de tota la ciutadania”.

A continuació, i acompanyades per les cançons tocades per un quartet musical, diverses personalitats, institucions i partits polítics han llegit textos en record i homenatge a les 48 dones assassinades a les mans de les seues parelles durant el 2015.

Participaren Sefa Fabregat, Dona de l’Any 2015, Carolina Beltrán, reina de les Festes de la Magdalena 2016, l’Associació per la Igualtat de Gènere (AIGE), Aula Debat Dones del Grau, Associació de Dones Demòcrates de les Comarques de Castelló, Associació de Dones Nacionalistes Terra (ADONA’T), Fundació Isonomía de la Universitat Jaume I i Creu Roja Castelló, amb textos escrits pel Taller d’Escriptura Creativa de l’Ajuntament.

L’Associació d’Ajuda a Familiars Víctimes Rocío López Agredano (AFAVIR) i els diferents partits polítics amb representació en l’Ajuntament, llegiren textos propis amb referència, per exemple, a aquelles frases que també són pròpies de la violència de gènere encara que puguen passar desapercebudes.  Altres textos han fet referència a pensaments i frases de gent anònima sobre el que els fa pensar o provoca la violència de gènere.

Els regidors de l’equip de govern, José Luís López i Enric Porcar han llegit el poema ‘No te rindas’ de Mario Benedetti i la cançó ‘L’obra inesperada’ d’Andreu Valor i Loles Miquel.

“Obrir les portes, llevar els forrellats, abandonar les muralles que et van protegir. Viure la vida i acceptar el repte, recuperar el riure, assajar un cant, baixar la guàrdia i estendre les mans. Desplegar les ales i intentar de nou, celebrar la vida i reprendre els cels”.

Enric Porcar la lletra de la cançó:  “Ja està bé, ja estic farta d’aquesta funció.  La mà marcada en la cara ha fet caure el teló.  S’ha llevat la màscara que li cobria el rostre.  Ha passat de ser aquell enamorat home a representar l’obra d’aquest maltractador.  No hi ha nit sense actuació.  Faça de princesa o bruixa el final és d’acció.  No trobe el camí per on escapar. Una altra pallissa m’apagarà.  L’amenaça ha sigut clara, si crides callaràs”.

L’alcaldessa de Castelló, Amparo Marco, tancà l’acte.