Arranca la legislatura i es posa en marxa la nostra proposta de incorporar a la web del partit una agenda pública de reunions dels senadors de Compromís des del primer dia de la legislatura, al marge de si el Senat ho feia, o no, obligatori.

El senador territorial Carles Mulet ha recordat la necessitat de crear a l’estat espanyol la figura del registre de reunions o ‘agenda pública’ per a càrrecs com els senadors o diputats.  Aquesta figura està molt implantada en altres països amb una tradició democràtica més arrelada i real com els EUA, que fins i tot ha arribat a regular-se a Europa “tot i que al nostre país encara són poques les institucions que s’han sumat a aquestes demostracions de transparència i exemplaritat”Així Mulet ha dit que “volem que el Senat deixe de ser una cambra invisible, plena d’investigats o un cementiri de polítics amb poca activitat”, pel que s’ha caracteritzat la darrera i curta legislatura.

Compromís ha recordat la importancia de donar a conéixer “el tràfec continu d’empreses, lobbies que fan pressió i fins i tot redacten propostes.  Sabent amb qui s’ha reunit un càrrec o partit polític i els viatges realitzats, podem saber per què actua com ho fa, o en què es fonamenta la possible posició d’un grup”, ha explicat Mulet.

Els polítics de la Cambra Alta per la seua capacitat de presentar mocions, esmenes als pressupostos, realitzar preguntes, legislar, sol·licitar documentació oficial o demanar compareixences no estan exempts de persones o col·lectius que “legítimament en la majoria dels casos” intenta “influir en un determinat aspecte, collir opcions o opinions alternatives” però, ha insistit Mulet “tot això ha de saber-se i fer-se públic”.  En el cas que es realitzen reunions de treball que no consten a l’agenda pública i acaben transcendint el control social sobre els polítics i els seus abusos, control que ha anat en augment “s’encarregaria de denunciar aquestes pràctiques opaques que no vigilen l’interès comú”. Compromís buscarà, a més, la creació d’un registre de lobbies o grups d’interès en el Senat.

Les dades d’activitat dels senadors i senadores haurien de constar, al costat de la seua fitxa, amb l’activitat parlamentària de la legislatura “perquè quede constància en la Història de quines han estat les seues prioritats, preocupacions i a quins col·lectius es va preocupar d’atendre aquest representant, dins dels condicionants que impose la Llei de Dades”.

Compromís ja informa de les reunions de treball que realitza, en les que no solen faltar les càmeres i informa del seu contingut amb declaracions de les persones que han intervingut en la mateixa, perquè ho sàpiguen els votants “una pràctica de la qual volem augmentar, generalitzar i contagiar al Senat”.