L’Ajuntament de Castelló treballa des de març en l’ampliació de camins escolars, una iniciativa que pretén generar un canvi en les pautes d’accés als col·legis de la ciutat, fomentant la mobilitat segura i sostenible. Els regidors de Mobilitat, Rafa Simó, i Educació, Enric Porcar, han presentat hui els avanços que s’han realitzat en aquest projecte aprofitant la celebració de la Setmana Europea de la Mobilitat. La presentació ha comptat amb la participació dels directors d’alguns dels col·legis implicats en programes de camins escolars: Tere Cerdà, directora del col·legi Carles Salvador, la primera escola de Castelló a comptar amb camins escolars; Empar Franch, directora del Censal; Asunción Lacalle i Óscar Magén, de l’Illes Columbretes, i Vicent Vicent, director de l’escola Jaume I, així com representants de l’associació de veïns Maset Blau.

Simó ha explicat que alguns centres educatius ja compten amb camins escolars i uns altres es troben en diferents fases de la implantació “on necessàriament ha d’implicar-se tota la comunitat educativa i també agents socials com a comerços i conductors i conductores”. En aquest procés, l’Ajuntament de Castelló, a través de l’àrea de Mobilitat, Educació i Policia Local, s’encarrega de l’assessorament tècnic, l’elaboració d’estudis tècnics i la supervisió i seguiment de la seua execució.

El CEIP Carles Salvador compta des de fa anys amb un camí escolar i ara s’està avaluant el seu funcionament i la possibilitat d’ampliar els itineraris. Per proximitat, el Censal utilitza aquest mateix camí escolar i en aquests moments està en fase de diagnòstic i de preparació de les activitats de divulgació, seguiment i avaluació. En el Carles Selma tenen el camí en funcionament des de 2015.

El col·legi Jaume I és a punt de finalitzar la fase de diagnòstic i preparant les activitats de seguiment. Simó i Porcar han agraït “la implicació òptima” de tots els agents socials: centre educatiu, associació de mares i pares i associació de veïns. Els col·legis del Raval Universari, Manel Garcia Grau i Vicent Marçà han elaborat un projecte i en breu es començarà a definir els itineraris i a realitzar l’estudi tècnic.

L’àrea de Mobilitat i Policia Local ja té la proposta tècnica quasi definida per al col·legi Illes Columbretes mentre que en l’Herrero la iniciativa ve de l’associació de pares aprovada en pressupostos participatius i s’està a l’espera de la resposta per part de l’equip directiu del centre.

Aquest programa de camins escolars constata l’aposta de l’Ajuntament de Castelló “per fomentar la mobilitat segura i sostenible entre els escolars a través dels diferents itineraris dissenyats”, en paraules de Simó, qui ha insistit que “perquè el Camí Escolar siga una realitat és necessària la col·laboració i ajuda per part de tots els ciutadans i ciutadanes de Castelló”.

En aquest sentit, l’edil d’Educació, Enric Porcar, ha subratllat que “famílies, professorat, administració local, Policia Local, comerços i conductors han de ser coneixedors i partícips d’aquesta iniciativa educativa ja que és responsabilitat de tots i totes garantir la seguretat i el desenvolupament educatiu de la nostra ciutadania, especialment de xiquets i xiquetes”.

Entre els avantatges dels camins escolars, destaca la millora de la mobilitat; la reducció del tràfic en l’entrada i eixida dels centres escolars; el canvi d’actituds per a construir un entorn amable i la millora de l’autonomia de l’alumnat i la seua sociabilitat. La participació de tota la comunitat educativa i del mateix barri és imprescindible per a fer operatiu un camí escolar amigable, segur, sostenible i integrat a l’entorn del col·legi, per la qual cosa es requereix la participació de l’àrea municipal de Mobilitat, Policia Local, alumnat, professorat, famílies, comerços i conductors i conductores.

Setmana de la Mobilitat

Les activitats organitzades a la plaça Mar Egeu dins de la Setmana de la Mobilitat compten amb la participació del col·legi IES Jaume I, que repartirà un carnet del bon ciclista que inclou el compromís de complir normes bàsiques de circulació i amb el col·lectiu veïnal de Maset Blau, que s’encarrega de fer un berenar popular. Demà divendres, dia 22 de setembre, se celebra el Dia Sense Cotxes per la qual cosa el centre romandrà tancat al tràfic, excepte per a vehicles no contaminants, transport públic, serveis i càrrega i descàrrega; a les 20:00 es farà la I Marxa per la Seguretat Vial #JoConvisc; el dissabte se celebrarà per primera vegada el Pàrquing Day i el diumenge conclourà amb la una gimcana sostenible.