Castelló ha restaurat hui, una vegada més, la dignitat arrabassada a les víctimes del franquisme. L’acte d’homenatge cívic als republicans i esquerrans assassinats, reprimits i repressaliats després de la Guerra Civil es converteix cada 1 de novembre en el dia per a la recuperació de la memòria democràtica, la memòria històrica que durant tantes dècades va ser oprimida per la dictadura. Centenars de castellonencs han acudit a l’acte institucional celebrat en el quadre civil del cementeri de Sant Josep.

La regidora de Cultura, Verònica Ruiz, ha recordat que durant massa anys la repressió franquista ha sigut “una tragèdia silenciada i ningunejada” i que precisament actes institucionals com el d’avui contribueixen a “reparar la memòria de les víctimes i reparar les ferides dels familiars”. L’edil ha reivindicat la necessitat de “parlar de la veritat per a consolidar la democràcia” i que “no és reobrir ferides sinó tancar-les” i s’ha compromès a seguir treballant per a retirar la simbologia franquista.

L’edil també ha anunciat que aquest mes de novembre, a petició dels familiars, es procedirà a les primeres exhumacions en la fossa comuna del cementeri de San José, on s’ha celebrat aquest acte cívic d’homenatge en el qual també han participat altres entitats, entre elles el Grup per a la Recerca de la Memòria Històrica.