Ali Brancal Mas, com a portaveu adjunta del Grup Municipal BLOCCompromís, d’acord amb l’article 83 del Reglament Orgànic del Ple i de les seues Comissions de l’Ajuntament de Castelló, proposa l’adopció de la següent

MOCIÓ

L’actual situació de crisi econòmica fa reflexionar sobre l’estalvi de recursos i sobre la necessària retallada de despeses innecessàries, principalment d’aquells recursos i despeses públics que repercuteixen en l’economia de tots i cadascun dels ciutadans.
Estem a favor d’una economia sostenible i respectuosa amb el medi ambient, i malbaratar el paper, sovint generat en excés per moltes administracions, suposa una despesa insostenible pel planeta, perquè es destrueixen gran masses forestals, i perquè no hi ha prou inversió en els procediments del reciclatge ni prou conscienciació sobre aquests processos.
El paper representa una despesa considerable, excessiva i gravosa per a la majoria de pressupostos públics, la qual se suma a les despeses addicionals de maquinària, tinta, electricitat, feina, magatzematge, trameses postals, etc.
La ciutadania reclama de l’administració eficàcia i eficiència al menor cost possible, és a dir, sense que s’haja d’incrementar la pressió fiscal.
L’Ajuntament de Castelló actualment disposa d’eines telemàtiques i informàtiques adients per reduir en gran part la generació excessiva de documents i per agilitzar i assegurar les trameses i les recepcions d’informació, amb la total garantia –quan calga- de la signatura digital dels responsables.
La majoria d’institucions supramunicipals, associacions, entitats i òrgans de participació ara poden servir-se de xarxes i plataformes digitals que els permeten posar-se en contacte per aquest canal i d’aquesta manera evitar la generació desproporcionada de documents en suport paper que comporta despeses extraordinàries.
Cal optimitzar els recursos informàtics i canviar la mentalitat envers la documentació generada per l’Ajuntament, de manera que així s’aconseguiscai un gran estalvi de recursos, amb la subsegüent davallada de les dotacions pressupostàries a les partides de material d’oficina, trameses postals i subministrament elèctric, entre d’altres i, paral·lelament, s’incremente l’eficiència i l’eficàcia en els tràmits administratius, tant interns com externs.

En atenció a aquestes consideracions, i a proposta del Grup Municipal del BLOC-Compromís, el Ple de l’Ajuntament de Castelló acorda:

1. Realitzar un estudi per part de cada departament municipal per veure quines documentacions i comunicacions en paper poden eliminar-se o reduirne el seu volum.
  2. Reduir progressivament l’emissió de publicacions internes i externes en suport paper.
  3. A la vista del resultat dels estudis, disminuir progressivament les dotacions pressupostàries per atendre les despeses de tot el material d’edició, impressió i tramesa de la documentació administrativa en paper generada per cada àrea.
  4. Comprometre’s a que l’estalvi no supose cap pèrdua en els drets dels administrats a rebre una informació adequada.

Ali Brancal Mas
Portaveu adjunta del BLOC-Compromís a l’Ajuntament de Castelló

Castelló de la Plana, 3 de juliol de 2013.