El Consell Rector del Pacte Local per l’Ocupació ha aprovat el Pla Estratègic d’Ocupació de Castelló que articula les línies d’actuació a desenvolupar durant el quadrienni 2016-2019 amb l’objectiu de diversificar l’economia i convertir la ciutat en un territori socialment responsable que genere oportunitats d’ocupació i de riquesa.

El Pla inclou una bateria d’actuacions i eines aplicables a la dinamització i millora dels teixits productius i mercats de treball en l’escenari local amb 56 accions concretes englobades dins de set línies d’actuació: l’observatori socioeconòmic i laboral; l’emprenedorisme; coneixement i innovació; la formació; l’ocupació; la sostenibilitat i la responsabilitat social; i el seguiment i avaluació.

L’elaboració d’aquest document ha comptat amb les aportacions d’agents socials (sindicats i empresaris), grups polítics municipals i altres institucions com la Cambra de Comerç.  A més, s’han analitzat les polítiques actives d’ocupació de vuit ciutats espanyoles i s’han analitzat diferents indicadors locals, provincials, autonòmics i estatals que han permès elaborar un diagnòstic detallat de la situació que viu la ciutat.

Els agents socials s’han felicitat per la redacció d’aquest Pla i el seu contingut, així com el diagnòstic realitzat i el camí marcat per a fer-ho realitat.  A més, han aplaudit la metodologia participativa dissenyada per a la seua redacció que els fa copartíceps d’un document que han qualificat “d’ambiciós”.

En matèria d’emprenedorisme, el Pla Estratègic d’Ocupació de Castelló promourà actuacions que “doten de major solidesa a iniciatives empresarials a través del foment de la cultura emprenedora, la formació en autoocupació i emprenedorisme, la informació i la facilitació durant les fases inicials i de consolidació de les iniciatives empresarials”.  Entre les accions concretes, es proposa impulsar línies d’assessorament i acompanyament a la creació d’empreses, la gestió de subvencions, ajudes i incentius o l’acceleració d’empreses innovadores.

La inserció en el mercat laboral, dins de l’eix d’actuació d’ocupació, passa pel disseny d’itineraris integrals, especialment en el cas dels col·lectius més desfavorits, amb programes que doten d’experiència professional a les persones aturades.  Així es preveu la signatura de convenis amb centres educatius per a realitzar pràctiques en dependències municipals o el disseny d’un pla de formació amb itineraris d’inserció, entre d’altres.

Altres mesures incloses en el Pla Estratègic d’Ocupació 2016-2019 són el suport a projectes d’I+D+i, la formació i reciclatge sectorial; itineraris integrats per a col·lectius en risc d’exclusió social; impuls a plans d’ocupació, escoles de taller, tallers d’ocupació i cases d’ofici; el foment o promoció de l’economia social i el disseny i seguiment d’indicadors per a avaluar el Pla Estratègic d’Ocupació.