En 2016 es van registrar 206 consultes de gestions per cada 1.000 habitants, xifra que situa la ciutat en el cinqué lloc del rànquing

La decidida aposta de la regidoria de Transparència i Modernització està donant els seus fruits, com ho demostren les dades de la Plataforma d’Intermediació de l’Estat, que situen Castelló entre els primers llocs de la llista de consultes per nombre d’habitants. Durant 2016, el de Castelló va ser el cinqué ajuntament que major ús va fer de l’esmentada plataforma per a realitzar gestions que anteriorment requerien la presència física dels ciutadans en les oficines municipals, com aportar o entregar certificats d’Hisenda, Trànsit, Ocupació o Cadastre. Ara és el mateix ajuntament el que els pot obtenir dels organismes emissors per via telemàtica.

En aquest rànquing només superen Castelló els consistoris de Torrent, Don Benito, Oviedo i Gandia, la qual cosa converteix la ciutat de la Plana en la segona capital de província més eficaç en aquest àmbit.

Els castellonencs van realitzar 206 consultes de certificats digitals per cada 1.000 habitants l’any passat, per a un total de 39.000. La xifra triplica la d’altres ajuntaments de major tamany i més recursos com els de València o Barcelona. Entre els factors que han impulsat la capital de la Plana a liderar l’estadística destaquen, segons Ignasi Garcia, regidor de Transparència i Modernització, “l’aposta de l’equip de govern per la transformació digital, el bon acompliment dels funcionaris que atenen els ciutadans i la utilització d’’Agent SC’, una eina que proveeix un accés centralitzat, intuïtiu i segur a les consultes telemàtiques”.

La reducció de càrregues administratives per a l’Ajuntament és evident, com també l’estalvi de temps i diners per als veïns, que no han d’aportar documentació en paper quan fan tràmits com sol·licituds d’ajudes socials, subvencions, llicències, contractacions o qualsevol gestió que requerisca la comprovació de documents emesos per altres administracions. Segons estudis de la Unió Europea referenciats en el Manual de Reducció de Càrregues Administratives de la Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP), l’obtenció d’un d’aquests certificats en paper d’altres administracions té un cost per a ciutadans i empreses de 30 euros. D’acord amb aquestes dades, l’estalvi per a la ciutadania de Castelló hauria estat de 1.164.000 euros sols en 2016.