Ali Brancal Mas, com a portaveu adjunta del Grup Municipal BLOC-Compromís, i d’acord amb l’article 83 del Reglament Orgànic del Ple i de les seues Comissions de l’Ajuntament de Castelló, proposa l’adopció de la següent:

MOCIÓ

La Llei 34/2007, 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, habilita el govern, en l’àmbit de les seues competències, a aprovar els plans i programes d’àmbit estatal necessaris per prevenir i reduir la contaminació atmosfèrica i els seus efectes transfronterers, així com per minimitzar-ne els impactes negatius.
La millora de la qualitat de l’aire és de gran importància pels efectes que la contaminació atmosfèrica pot produir sobre la salut humana i els ecosistemes.
Tot i que durant els últims anys s’han realitzat importants esforços per reduir les emissions de contaminants a l’atmosfera, encara persisteixen determinats problemes en la qualitat de l’aire, i l’intent de solució ha de formar part de les prioritats en l’agenda política de les administracions públiques.
A Espanya, l’Administració General de l’Estat és la responsable d’elaborar i actualitzar periòdicament els inventaris espanyols d’emissions i de realitzar l’avaluació sobre la contaminació de fons. D’altra banda, les competències sobre el mesurament de la qualitat de l’aire i sobre el control d’emissions a l’atmosfera els exerceixen les comunitats autònomes o les entitats locals. Aquestes administracions públiques han d’adoptar plans d’actuació per reduir els nivells en les zones i aglomeracions en què els nivells d’un o més dels contaminants regulats superen els valors legals.
El Pla AIRE 2013-2016 de Millora de la Qualitat de l’Aire i protecció de l’Atmosfera, publicat recentment, pretén, amb la col·laboració de les administracions autonòmiques i locals implicades, impulsar mesures que actuen davant els problemes de qualitat de l’aire més generalitzats, de manera que es respecten els valors legalment establerts de qualitat de l’aire. L’objectiu principal es millorar la qualitat del nostre aire, de manera que, al seu torn, es protegisca la salut de les persones i el medi ambient.
Les mesures que s’aproven en el Pla AIRE vénen a complementar els plans de actuació aprovats per a cada zona o aglomeració que presenta incompliments. No podem oblidar que les competències de l’Estat sobre gestió del medi ambient atmosfèric són molt limitades, són les comunitats autònomes i entitats locals que poden aprovar els esmentats plans i adoptar mesures que actuen directament davant les fonts d’emissió de contaminants.

En atenció a estes consideracions, i a proposta del Grup Municipal del BLOC-Compromís, el Ple de l’Ajuntament de Castelló acorda:

A) Realitzar un Pla d’actuació específic per tal de millorar la qualitat de l’aire i reduir les emissions de contaminants a la ciutat i terme de Castelló, amb especial atenció al Grau.
B) Realitzar campanyes de difusió d’aquest Pla per concienciar la ciutadania que la salut depén no només de la qualitat de l’aire que respirem sinó d’una determinada actitud ciutadana.

Castelló de la Plana, 14 de març de 2013.

Ali Brancal Mas
Portaveu adjunta del Grup Municipal del BLOC-Compromís