Enric Nomdedéu Biosca, com a portaveu del Grup Municipal BLOC-Compromís, d’acord amb l’article 84 del Reglament Orgànic del Ple i de les seues Comissions de l’Ajuntament de Castelló, proposa l’adopció de la següent:

DECLARACIÓ INSTITUCIONAL

El Consell de Ministres del passat 13 de setembre de 2013 va prendre coneixement de l’Avantprojecte de la “Llei Reguladora del factor de sostenibilitat i de l’índex de revalorització del sistema de pensions de la Seguretat Social”, títol de la reforma del sistema de pensions, que va ser remés al Consell Econòmic i Social per a la seua anàlisi. L’òrgan consultiu ha rebutjat (per una amplíssima majoria) este avantprojecte.
Tot i que l’abast real d’esta reforma és difícil d’esbrinar, allò ben cert és que preveu, segons declara la pròpia Ministra Báñez, generar un estalvi de 33.000 milions d’euros en els propers 9 anys, diners que deixaran de percebre els jubilats i pensionistes actuals i futurs.
Això és així perquè el nou sistema de pensions desvincula la seua revalorització de l’IPC i les lliga a dos paràmetres nous: la situació econòmica general (sense més concreció) i l’esperança de vida. És a dir que la quantia de les pensions dependrà de factors externs difícilment predibles.
La pèrdua de poder adquisitiu de les pensions (calculada per alguns en un 28 % en eixos propers nou anys) contradiu l’article 50 de la Constitució Espanyola: “els poders públics garantiran, mitjançant pensions adequades i periòdicament actualitzades, la suficiència econòmica als ciutadans durant la tercera edat”. Per això, fins ara, les pensions (segons l’anomenat Pacte de Toledo) s’actualitzaven, almenys, l’IPC.
És cert que, finalment, s’ha inclòs un sòl: el 0,25 % que, tot i això, sembla del tot insuficient i que suposarà una pèrdua de poder adquisitiu d’un dels col·lectius més fràgils.

En atenció a aquestes consideracions, i a proposta del Grup Municipal del BLOC-Compromís, el Ple de l’Ajuntament de Castelló acorda:

1. Manifestar el rebuig a l’Avantprojecte de “Llei Reguladora del factor de sostenibilitat i de l’índex de revalorització del sistema de pensions de la Seguretat Social” que suposarà una pèrdua de poder adquisitiu de les pensions.
  2. Demanar al Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social que atenga les consideracions emeses pel Consell Econòmic i Social d’Espanya i que qualsevol plantejament de reforma de les pensions garantisca, com diu la Constitució, una actualització adequada de les mateixes.
  3. Donar trasllat dels presents acords al Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social del Govern d’Espanya, al Consell Econòmic i Social d’Espanya i als portaveus del Grups Parlamentaris del Congrés dels Diputats.

Enric Nomdedéu Biosca
Portaveu del BLOC-Compromís a l’Ajuntament de Castelló

Castelló de la Plana, 15 d’octubre de 2013.

vetada en Junta de Portaveus