No es recorda una realitat tan distant de les enquestes a peu d’urna en nit electoral.  Uns resultats difícils d’explicar, especialment perquè ni ha canviat la realitat de la corrupció i les retallades, ni les preveien les expectatives dels experts ni les enquestes.  Les explicacions que es busquen caldrà agafar-les amb pinces.

Els resultats semblen un seriós avís que cal analitzar amb tranquil·litat.  No es tracta només de valorar que és el que no s’ha fet bé, sinó d’entendre com s’han d’enfocar les coses en els propers anys.  Perquè, d’entrada, una situació així no es pot tornar a repetir.  I, no menys important, perquè aspirem a ser hegemònics, qualsevol altre objectiu és perdedor.

Només tres propostes pel debat de problemes que haurem d’afrontar:

1)  El pes del patriotisme espanyol.  La confluència plantejava resoldre el problema autonòmic per la via democràtica.  Un missatge irrenunciable però solitari, i que ha permès a les forces de l’ordre obviar temes importants i centrar-se en aquest per desgastar.  L’esclat de la bombolla del Brexit un parell de dies abans d’eleccions pot ser definitiva.

2)  Els missatges unificats dels mitjans de comunicació.  Llevat d’alguns digitals i ràdio o publicació, quasi dona igual quina tele, ràdio o diari es consulte: és molt difícil trobar veus diferenciades.  La selecció de temes, l’esquema informatiu, la valoració de fonts… és pràcticament igual, i la redundància entre uns i altres fabrica una realitat a mida.

3)  Bon rotllo front a agressivitat i mobilització.  Sumar en territori de llops és difícil.  PP i PSOE es jugaven la supervivència i han atacat amb terrible agressivitat a la confluència mobilitzant recursos i votants.  El nostre missatge era positivista i centrat en les idees i no en les desqualificacions i manipulacions; és genial a llarg termini, però poden passar aquestes coses a curt, i l’anunciada victòria podria haver desmobilitzat electores i electors.

Marta Sorlí: “Hem sumat un senador i ens consolidem com la força del canvi”

Marta Sorlí va manifestar que els resultats a Castelló “constaten que la ciutadania de les nostres comarques vol un govern a la valenciana i anem a treballar per fer realitat un Govern que porte a Madrid el canvi iniciat a les nostres ciutats, tal com ens hem compromès a fer durant la campanya”.  En aquests comicis, a més, “hem aconseguit consolidar-nos com a força del canvi i incrementar al mateix temps la nostra presència a Madrid amb un senador com Jordi Navarrete, que reforçarà la nostra labor en el Senat”.

La diputada electa considera que “ens hem consolidat en un espai de canvi i de ruptura amb les polítiques del PP, per això seguirem amb la mà estesa per fer realitat un govern de progrés que iniciï els canvis necessaris perquè les institucions estiguin al servei de la ciutadania.  Tornarem a portar al Congrés les reivindicacions històriques de Castelló, oblidades pels partits tradicionals, la reivindicació d’un Rodalies decent, d’alliberar l’AP-7, d’aconseguir un finançament just per millorar la sanitat, l’educació i els serveis socials i treballarem més que mai per fer realitat el govern de canvi i progrés que demana la ciutadania”.

Per la seua banda, Jordi Navarrete ha subratllat “la importància de reforçar la presència en el Senat amb una altra veu que porte les reivindicacions de Castelló”. Navarrete, que el 20 de desembre es va quedar a les portes d’aconseguir la seua acta ha arrabassat el senador al PSOE.  “El meu compromís és amb la ciutadania de Castelló, i amb les necessitats de la nostra gent, dels nostres pobles i les nostres comarques”.